Tuesday, October 6, 2009

Open House

sebenarnya bukan open house pun. aku buat sbb ada sorg kawan YM ni kira adik2 la tiba2 Pm ckp nak mai rumah. so takkan la nak mai ghumah nak jamu biskut ghaya saja kan. so aku pun tanya la hubby cakap cenggitu cenggini. so hubby pun ckp ok la buat la. masak yang simple2 je la yg aku terer masak.. terer la sgt kan. so aku pun plan la dlm kepala otak ni nak masak apa. bila menu dah ada aku pun pikir. nnti aku masak ni takkan le nak jamu 2 3 org tu saja. aku pun tanya hubby lagi nak jemput ke kawan YM yang lain nya. hubby pun ckp alang2 dah nak buat makan jemput la tapi bg tau la siap2 yang rumah kita sempit. ok la.. aku pun mula sms kat semua kawan2 YM yg mana ada dlm hp aku yg comey tu. "salam.. jemput datang ke rumah sabtu ni 8 mlm. ada makan2 skit" simple je sms aku type. then aku send.

hari jumaat lepas keje je aku ngn hubby pun bergegas le ngendong anak aku yg comey itu ke tesco nak beli barang.. org ramai tak ingat. nak tengok barang pun susah org ramai2 ni.. aku pun cepat2 bukak list barang yang aku nak beli tu. tapi kecewa sbb aku nak beli pinggan polisterin semua dah abih. ada pinggan kertas sj.. lantak la. janji leh lapik makan (dr aku suruh dok bersila makan dlm daun pisang kan..) then satu barang yang paling penting tak de.. huhuh.. aku nak beli prego cabonara.. pun tak dak.. tinggai yang bolognese.. tak mo.. aku pun ckp kat hubby, "Yang kene pi beli gak esok".. anak aku pun dah mula merengek.. mulut dah start enjin.. hahah.. dah bising sbb time dia tido. aku pun ajak hubby pi bayaq.

balik sampai rumah sj teruih aku pi kemaih barang2. semua aku sumbat dalam peti aih. antara yg aku sumbat haha ayam sekoq, isi ayam. udang (ntah aku beli nak buat apa ntah tapi beli sebab murah) ngn sayoq2. kul 12 lebih lepaih sj bg anak aku tidoq aku pun mulakan operasi. aku buat dulu cheesecake. alhamdulillah. kul 1 siap semua tinggai nak masak esok pulak. lepas kemas2 aku pun pi tidoq.

pagi2 aku dah bangun. kemaih2 rumah. simpan apa yang patut. baju dah siap basuh tapinya langit mula mendung nak hujan. dok tak lama hujan.. adehh.. baju byk ni. nnti berbau la. tak pa la nak buat cemana.

aku pun mula masak.
mula2 aku perap ayam (nak buat ayam golek), kendian potong2 sayoq kentang lobak bagai. sambil nak tunggu ayam tu aku buat puding roti. tgh2 masak gas pulak abih. nak pi kedai anak tengah tidoq la pulak. nak suruh hubby.. dia kluaq pi KL (ada press conference). tak pa la. aku pun rehat la kejap sementara nak ttunggu anak aku bangkit. lepas sj dia bangkit aku gendong dia pi kedai beli gas. ngn harapan org kedai tu akan hantar dlm kadar segera. tapi hampeh. aku tunggu kat 30 min (sampai hubby balik gas tak sampai lagi) last2 mintak hubby pi kedai tu remind balik suruh hantaq gas.
tak lama dlm 5 min gas sampai. alhamdulillah. bermula la operasi masak balik.

kul 5 aku mula bakar ayam. nak kene bakar selama 1 jam 45 min. then aku potong sayoq untuk salad. lepas tu pasta.. dah siap semua kul 7 aku pun mula siap2. kul 8 ada yg call jalan jem.

dlm kul 8 lebih tetamu pun sampai.

alhamdulillah. semua berjalan lancar. ada yg bawak makanan tambahan (kek batik, puding karamel ngn ayam goreng, buah) hubby lak belikan satay.. trima kasih ya.

tapi yang paling best semua puji masakan aku.. sedap kata depa.. heheh.. semua sedap.. hahaha.. cheesecake tak jadi pun depa kata sedap.. hahaha.. alhamdulillah.. semua makanan abih.. tak de yg bazir.

anak aku pun seronok bukan main sbb ramai dok main ngn dia..

5 comments:

LovelySweet said...

huhuhu... tak sms kita pun buat openg hause.. sedih sehh.. mementang lah kita bertarung ngan benda alah kat sini.. (masih bertarung rumah tak beraya..).. huhuhuhuhuuuuu...

cik orenlili said...

Kak ja, open house anda the best!

p/s: tapi x sempat bergambo ngan tuan umah. dapat anak dia pon jadi laa :P

Jaja Lita said...

sis: huhuh.. sorry sis. bukan tak sms.. tak sempat nak sms.. asalnya plan jamuan kecik je.. hehehe.. tapi tunggu mlm ni.. kalau ada sponsor tu nak sponsor.. hehehe

yana: the best ek?? ahhh... kembang makcik.. ecehhh.. tu la.. asik ngorat anak aku je.. kat mak dia tak peduli pun.. hahahaha

Ayu Hasman said...

hehehe best2...siap tapau cheesecake lg.mell ngan yun kekunun marah sbb i muka tak malu..tp last2 dorang pon mkn jugak.hahahahhaa....thanks kak ja...pasta sedap sume sedap.bole bukak kedai mkn.hehehehe

Unknown said...

a'a la x smpt nk taking2 pic ng tuan rumah..abih dok sebok belek ank die jek..ngee =P

mmg cedap k.ja..sehingga menjilat jari..seb baik x jilat pinggan..=P

tu seb baik umah k.ja yg ke-3
kalo x lg bnyk kitorg mkn..=P