Tuesday, October 13, 2009

try resepi baru

ni cerita semalam >>>

dari opis lagi dok tepikir2 apa nak dimasak mlm ni.. hermmm.. kat rumah apa je yg ada.. udang ada la.. ok la masak udang la..

tapi nak masak apa yer?? hermmm.. apa lagi internet depan mata.. so mula la menjelajah merata resepi di internet untuk dapatkan resepi. last2 aku berenti kat resepi udang keju. hermm.. boleh la try..

bahan2nya:

25 gm mentega
50gm tepung gandum
300ml susu segar
garam + lada sulah
3 camca besar daun pasli
300 gm udang besar dibuang kulit
6 biji telur rebus
3 camca besar keju cheddar....

ekceli tu resepi yang sebenar.. hahaha.. memandangkan hubby aku tak leh nak makan udang byk2.. so aku tukarkan resepi tu dengan daging ayam(aku beli fillet je sbb malas dah nak potong2)

ayam tu aku gaul ngn garam sikit + lada hitam skit + campo skit mixed herbs...(susun dlm loyang)

telur pun aku tak letak.. sbb malas nak rebus2..
daun pasli pun aku tak guna sbb g cari kat giant tak de. so aku potong je sikit daun celeri yang ada (beli batang celeri je)
keju cheddar pun aku ganti ngn keju slice yg ada kat dlm peti ais tu..

ni cara2 nak masak.

cairkan mentega then letak tepung. kacau dlm seminit. then tuang susu segar. kacau sampai dia jadi pekat mcm krim tu. letak garam, lada sulah ngn daun pasli. kacau lagi skit.
then tuang adunan krim ni atas ayam tadi.
pastu tabur je keju. (aku potong kecik2 keju slice tu then tabur)
bakar dlm oven selama 20 min pada suhu 220 darjah.


dah siap.

hidang kan kat hubby.. dia ckp sedap.. hihihi... (rasa mcm makan chicken pie dome je. nak kene belajar buat roti dia la pulak nanti.. hihihi)..

so kawan2 yang rasa nak try resepi ni leh la cuba.. nak makan ngn roti pun boleh:D

selamat mencuba....

3 comments:

cik orenlili said...

bestnyerrr.. ni kene buat open lg nihh.. :P

(cubaan untuk menghasut @ mengayat)

Unknown said...

wah..bace pn da sedap..
lom mkn btl2 ag..
hehe..

p/s : setuju ngan yana ahaks! =P

Jaja Lita said...

hahaha.. nkorg ni bab makan laju je yer...

yana: nak buat boleh.. tunggu masyuk dulu .. hahaha..